Scroll Top

Τί είναι το σύνδρομο Asperger και πώς αντιμετωπίζεται;

Sydromo_Asperger

Το σύνδρομο  Asperger  ανήκει στην ομάδα των Διάχυτων Αναπτυξιακών Διαταραχών (Δ.Α.Δ.). Αποτελεί την πιο ήπια μορφή του αυτιστικού φάσματος. Τα παιδιά με αυτό το σύνδρομο έχουν φυσιολογική διανοητική ανάπτυξη και αναπτυγμένες τις γλωσσικές τους δεξιότητες. Υστερούν στο κομμάτι  της επικοινωνίας και στις κοινωνικές τους σχέσεις. Αντιλαμβάνονται με έναν διαφορετικό τρόπο τον κόσμο και δυσκολεύονται πολύ να ακολουθήσουν τους κανόνες που αφορούν την κοινωνική αλληλεπίδραση.

Τα παιδιά με σύνδρομο Asperger , φαίνεται να έχουν πολλές ομοιότητες με τα παιδιά με αυτισμό, όμως διαφέρουν στη λεκτική τους επικοινωνία και έχουν μέση ή ανώτερη νοημοσύνη.

Συγκεκριμένα παρουσιάζουν τα εξής χαρακτηριστικά, τα οποία συνήθως εμφανίζονται μεταξύ των 5 έως 8 χρόνων:

  • Δείχνουν ανωριμότητα στο να ξεκινήσουν ή  να διαχειριστούν μια συζήτηση.
  • Δεν μπορούν να κάνουν φίλους, ενώ το θέλουν.
  • Δεν εκφράζονται συναισθηματικά.
  • Αδυνατούν να καταλάβουν πότε ο συνομιλητής του αστειεύεται ή ειρωνεύεται.
  • Ακολουθούν στερεότυπες συμπεριφορές.
  • Δείχνουν δυσκολία στο να φέρουν εις πέρας καθημερινές ευθύνες.
  • Δεν εμφανίζουν την εικόνα παιδιών με νοητική υστέρηση.
  • Δεν εμφανίζουν την εικόνα παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες παρουσιάζουν τα παιδιά με αυτισμό.
  • Ως την ηλικία των 4 χρόνων, έχουν καθαρή ομιλία και έτσι έχουν ένα πολύ καλό λεξιλόγιο.
  • Στον καθημερινό τους λόγο, ακολουθούν τους γραμματικούς κανόνες.
  • Παρουσιάζουν υψηλή μαθηματική ικανότητα.
  • Είναι πολύ καλά στους τομείς των υπολογιστών και της μουσικής, καθώς στηρίζονται στο κομμάτι της μνήμης και της λογικής.
  • Δείχνουν ικανότατη επιδεξιότητα στα πάζλ και στις κατασκευές.
  • Λατρεύουν την τάξη και την οριοθέτηση των πραγμάτων.
  • Έχουν την ικανότητα διαχείριση του χρόνου.
  • Στη εφηβεία, μπορεί να παρουσιάσουν συμπτώματα άγχους και κατάθλιψης.

Το σύνδρομο Asperger- Αs σχετίζεται με τη διπολική διαταραχή (μανιοκατάθλιψη), με τη διάσπαση ελλειμματικής προσοχής με ή και χωρίς την υπερκινητικότητα και με το σύνδρομο Tourette (σχέση με τα τικ).

Τα παιδιά με αυτό το σύνδρομο παρουσιάζουν συγκεκριμένες μαθησιακές δυσκολίες. Οι δυσκολίες, αυτές, σχετίζονται με τον γραπτό λόγο, την ανάγνωση, την ορθογραφία και τους κανόνες της γραμματικής.

Οι τρόποι αντιμετώπισης  του συνδρόμου, μπορούν να βασίζονται στα εξής μαθησιακά κομμάτια:

  • Τα παιδιά να φτιάχνουν παζλ και να περιγράφουν την εικόνα που σχηματίστηκε, με τη χρήση καρτών όπου είναι γραμμένες οι λέξεις που θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν για την περιγραφή.
  • Να κατασκευάζουν με τα Lego διάφορα παιχνίδια, ακολουθώντας τις οδηγίες με τις αντίστοιχες εικόνες.
  • Να διαβάζουν βιβλία, όχι σύμφωνα με την ηλικία τους, αλλά σύμφωνα με το αναγνωστικό τους επίπεδο και να περιγράφουν προφορικώς ή γραπτώς αυτό που κατάλαβαν.
  • Να διαβάζουν βιβλία που περιέχουν προτάσεις για την αντιμετώπιση κοινωνικών καταστάσεων.
  • Να χρησιμοποιούν εικονοκάρτες για την ανάπτυξη του λεξιλογίου και του εκφραστικού λόγου.
  • Να κάνουν παιχνίδια με στόχο την αναγνώριση και τη διαχείριση των  συναισθημάτων, ανάλογα με τις καταστάσεις που βρίσκονται κάθε φορά τα παιδιά.
  • Να κάνουν ασκήσεις με αριθμητικές έννοιες και πράξεις.
  • Να λύνουν προβλήματα μέχρι 4 πράξεων.

Όπως σε όλα τα σύνδρομα, έτσι και στο σύνδρομο Asperger, η έγκυρη διάγνωση και η αποτελεσματική θεραπευτική προσέγγιση μπορούν ως ένα μεγάλο βαθμό να βελτιώσουν τη ζωή των παιδιών και να τα βοηθήσουν να γίνουν ισότιμα μέλη της κοινωνίας, στην ενήλικη ζωή τους.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ιωάννα Δημητριάδου
Ειδική Παιδαγωγός με εξειδίκευση στη Δυσλεξία και στις Μαθησιακές δυσκολίες, PgD
Orton-Gillingham Practitioner
Συγγραφέας
Αρθρογράφος