Scroll Top

Τι είναι η Μαθηματικοφοβία και πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί;

MATHITOKOFOBIA

Τα μαθηματικά είναι τα πιο σημαντικά και διαχρονικά στοιχεία του πολιτισμού μας. Η ενεργή συμμετοχή και η ουσιαστική εκπαίδευση των μαθητών στα μαθηματικά, τους βοηθούν τόσο στην  επαγγελματική τους ζωή, όσο και στην κοινωνική, αλλά και οικογενειακή ζωή.

Υπάρχει, όμως, μια ομάδα μαθητών, η οποία αισθάνεται δυσαρέσκεια,  απέχθεια, ανησυχία και φόβο για τα μαθηματικά. Αυτά τα αρνητικά συναισθήματα έχουν ως αποτέλεσμα, οι μαθητές να παρουσιάζουν χαμηλές επιδόσεις στο μάθημα των μαθηματικών. Ο αρνητισμός, αυτός, συσχετίζεται με τη λεγόμενη μαθηματικοφοβία.  

Έρευνες δείχνουν πως, περίπου, ένα 20% των μαθητών φοβάται τα μαθηματικά, ένα 18% των μαθητών δεν έχει την ικανότητα να οργανώσει τις σκέψεις του κατά τη διάρκεια της μαθηματικής διαδικασίας και μόνο ένα 7 % αποφεύγει τελείως τα μαθηματικά. Παρόλα αυτά, ένα ποσοστό περίπου 80% πιστεύει πως το μάθημα των μαθηματικών είναι ενδιαφέρον.

Τα βασικά αίτια της μαθηματικοφοβίας δε βασίζονται σε παθολογικούς παράγοντες, όπως αυτά που αφορούν τη Δυσαριθμησία, αλλά σε ψυχολογικούς, όπως:

  • Φόβος για τα μαθηματικά (άσχημες εμπειρίες)
  • Αυταρχισμός των δασκάλων
  • Απογοήτευση από τα αποτελέσματα των διαγωνισμάτων
  • Δυσκολίες στη μαθηματική γλώσσα, η οποία απέχει από την καθημερινή
  • Δυσκολίες απομνημόνευσης μαθηματικής ορολογίας
  • Προκαταλήψεις από το κοινωνικό περιβάλλον
  • Η κακή διδασκαλία των μαθηματικών, η οποία στηρίζεται στην αποστήθιση και όχι τόσο στην ενεργή συμμετοχή των μαθητών
  • Η διδασκαλία η οποία στηρίζεται στην απομνημόνευση
  • Το άγχος που έχει να κάνει με την αναγκαιότητα εκμάθησης των μαθηματικών, καθώς ο μαθητής δε θα μπορεί να προχωρήσει στον επαγγελματικό τομέα

Η μαθηματικοφοβία μπορεί να αντιμετωπιστεί. Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά ορισμένες προτάσεις αντιμετώπισης.

  • Να δίνουμε το δικαίωμα στον μαθητή να κάνει λάθος και να τον βοηθάμε να το διορθώσει, δίνοντάς του τον απαραίτητο χρόνο και τα κατάλληλα ερεθίσματα.
  • Να ενθαρρύνουμε τον μαθητή να χρησιμοποιεί ποικίλες στρατηγικές για να φτάσει στη λύση των πράξεων και στη λύση απλών και σύνθετων προβλημάτων.
  • Να επιβραβεύουμε κάθε θετική προσπάθεια του μαθητή.
  • Να παροτρύνουμε τον μαθητή να συμμετέχει σε ομαδικές εργασίες και να τον καθοδηγούμε, ώστε να θέσει και αυτός τις προτάσεις του.
  • Να δημιουργήσουμε ένα υποστηρικτικό και ενθαρρυντικό περιβάλλον, όπου ο μαθητής να αγαπήσει και όχι να φοβάται τα μαθηματικά.
  • Να έχουμε τη δυνατότητα να απλοποιούμε το υλικό του μαθήματος, δίνοντας πολλά παραδείγματα.
  • Ο μαθητής να μπορεί να ρωτάει ότι δεν κατάλαβε, χωρίς να αισθάνεται πως μπορεί να τον απορρίψουμε.
  • Ο μαθητής να επιδιώκει να συμμετέχει σε ομαδικές και ατομικές μαθηματικές δραστηριότητες, έχοντας δίπλα του εμάς να τον ενισχύουμε με θετικό τρόπο, ώστε να αισθανθεί πως μπορεί να πετύχει.

Η μαθηματικοφοβία, συνήθως, ξεκινάει από την τάξη. Οφείλεται, κυρίως, στους λανθασμένους τρόπους διδασκαλίας και στη συμπεριφορά των εκπαιδευτικών. Αν, λοιπόν, ως εκπαιδευτικοί δημιουργήσουμε ένα εποικοδομητικό και υποστηρικτικό περιβάλλον και βοηθήσουμε τους μαθητές να πιστέψουν πως ο κόσμος των μαθηματικών είναι ξεχωριστός, τότε η συμμετοχή τους σε αυτόν τον κόσμο θα είναι ενεργή και μοναδική.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ιωάννα Δημητριάδου
Ειδική Παιδαγωγός με εξειδίκευση στη Δυσλεξία και στις Μαθησιακές δυσκολίες, PgD
Orton-Gillingham Practitioner
Συγγραφέας
Αρθρογράφος